Donnerstag, 20. Februar 2014

Sammeltip VII - Fried Bourbon, Electric Blue, Jimi Barbiani Band,Sugar Ray Norcia, Sugar Ray & the Bluetones






Fried Bourbon

auch in Belgien spielt man guten Blues









The music is straight up, down home blues and boogie woogie. These guys serve up the blues like they came out of the Mississippi Delta and went to Chicago and yet they hail from ports far away. Steven Troch (vocals/harmonica); Tim Ielegems (guitars);  Chris Forget (upright/ Fender bass) and Marc Gijbels (drums) make up the main band. They’ve recorded two cd’s with Gene Taylor (piano) and Roland Van Campenhout (production/percussion/vocals/sitar…) and of course both of them add some more unique flavors to the stew. The sounds of a vintage fat body guitar, a killer rhythm section and top-notch vocals and harp will bring you  some low down blues, some happy blues , wild Memphis style boogie woogie, full-throated juke joint stomp and you  can save your soul with some sinners gospel.
In 2012 Steven Troch has won the “King of swing” harmonica contest at Mark Hummels harmonica blow out in in the USA.
In march 2012 Fried Bourbon releases a new album for "Naked Productions" entitled “Gravy train”.
No hype stuff, but some good old style blues and boogie music to delight your ears and body.
Again all tracks were recorded live in the studio the old fashioned way.
Our good friend Gene Taylor was there to tickle the ivories and  JJ Louis layed down some cool Hammond B3 grooves on some of the tracks..
On board we had Matthew Hardison, ‘the Moon Invader’ as our producer and magic man JP to capture this session on the magnetic tape.
“Get on board the gravy train out of town and blow your blues away. Just dig a hole in the ground and throw the devil in, but let him come out once in a while! We might be passing some storms and have to stay at low budget motels or in a hole in the ground at nine below zero, but the feelin’called the blues doesn’t have to be sad. The blues is actually happy music! You can shake what your mama gave you with some kiddo in Red’s jook joint. DON’T turn your damper down and feel some lowdown love. You’ll feel like a king, lowriding a rocket 88, a mule, a train, a bus or just your once white shoes. Put this album on your recordplayer, cd player, Ipod, Walkman… and jump that ‘Gravy train’
We sure hope you’ll dig these blues.”

Gravy Train     Fried Bourbon 



 Mit Gravy Train hat der belgische Blues-Vierer um den Harper und Sänger Steven Troch seinen dritten Longplayer am Start. Die Band hat sich komplett traditionell gespieltem Blues verschrieben, live sind sie hauptsächlich in Belgien und Holland in Clubs und auf Festivals zu hören und sehen.

Der überwiegende Teil des Materials von Gravy Train ist selbstgeschrieben, der "Fettsoßenzug" nimmt einen mit auf seiner Reise durch das Mississippidelta bis hoch nach Chicago. Die Rhythmusabteilung mit Chris Forget am Bass und Sefan Decoeme an den Drums swingt perfekt und lässt den beiden Solisten Tim Elegens an der Gitarre und dem Harper Steven Troch viele Freiräume. Auf der Gästeliste des Quartetts steht der in der Szene wohlbekannte Name des kalifornischen Pianisten Gene Taylor (James Harman, Canned Heat, Fabulous Thunderbirds uva.) - Taylor tritt mit der Band auch des Öfteren live auf.

Troch hat übrigens im Januar 2012 den "King of Swing Contest" beim Harmonica Blowout von Mark Hummels in Oakland gewonnen und hat mit die Chance mit Größen wie Charlie Musselwhite, Little Charlie Baty oder Billy By Arnold die Bühne zu teilen.

Wer traditionellen Blues mag kann hier bedenkenlos zugreifen.



Fried Bourbon "Gravy Train"


Brielle Blues5 2009, Fried Bourbon

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Electric Blue 

geiler Blues aus Israel !!!













Electric Blue   -  Born in Sin

CD-Kauf (mp3) über http://electricblue.bandcamp.com/ funktioniert.





Electric Blue - texas steel


Electric Blue live acoustic - Downtown on 88FM - אלקטריק בלו בביצוע אקוסטי ברדיו 88 אפאם



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Bei meiner Bluessuche im Netz erlebte ich einen bluesigen Urknall - guter Blues kommt also auch aus Italien

Jimi Barbiani Band







Southern Rock und treibender Blues haben Konjunktur – der Erfolg von Gov’t Mule und Joe Bonamassa belegt das. Beide sind Referenzen, die der Italiener Jimi Barbiani gelten lässt. Der Slide-Gitarrist ist dabei, sich als aufregender neuer Live-Act in der Szene einen Namen zu machen. Zu seinen Konzerten in Südbaden bringt er das gerade veröffentliche Album "Blue Side" mit, das mit Blues-Rock-Boogie und Balladen glänzt.






Back on the Tracks [Import]       Jimi Barbiani Band (Künstler) | Format: Audio CD 



Kaufen kann man die CD direkt bei Jimi, Mal sehen, ob alles klappt.

Wundervolles Classic/Blues/Southern-Rock-Werk des W.I.N.D. Gitarristen!
Zuerst einmal muss ich gleich was über die Verpackung dieser CD loswerden: Es handelt sich hier um ein sehr schmuckes, rotes Digi-Pack mit Samtbezug, welches sowas von edel aussieht – jetzt muss nur noch die Musik stimmen. Und auch hier kann nur der Daumen nach oben gehen.
JIMI BARBIANI kommt von der großartigen, italienischen Rockband W.I.N.D. und hat zu meiner Freude den coolen Sänger J.C. Cinel mit in seine Band geholt, um mit dem mir hier vorliegenden Album "Back On The Tracks" ein bombastisches Stück Blues/Southern-Rock abzuliefern. Schön riffig und fett groovig wird mit dem Opener 'I Feel So Lonely' auch gleich amtlich durchgestartet. Über sechs Minuten wird gerockt und Jimi lässt die Finger übers Griffbrett schweben wie ein alter Blues-Hase.
Die folgende Uptempo-Nummer 'I Got The Devil' ist ein Ohrwurm-Rocker feinster Sorte mit viel Drive und dem nötigen Druck. Mit Hilfe des Pianos erinnert das coole 'Good Time Man' doch sehr an die BLACK CROWES. Die Nummer ist oberlässig, bleibt sofort im Ohr hängen und man darf sich schon mal auf den kommenden Sommer freuen, wenn man den Song im Auto aufdreht. Puren Blues mit viel Gefühl bringt uns 'Weepink Sky', ein Track, der zum Ausruhen und träumen animiert, denn das straighte 'Party Angel' rockt wie Sau zwingt einen dazu, die Luftgitarre in die Hand zu nehmen. Ohne Kopfnicken kommt man aus der Nummer nicht raus.
Nach der kurzen Harmonika-Nummer 'Streets Of Love' ist Entspannung pur angesagt, denn 'Sure Got Cold After The Rain Fell' ist ein so wundervoll gefühlvoller Rocksong im Bluesgewand mit einem überirdischen Gitarrensolo – fantastisch. Den Abschluss des Longplayers bildet die über zehn Minuten lange, instrumentale Jam-Nummer 'Good Morning', welche ich - ehrlich gesagt - eher nicht so interessant finde.
Bei Blues-Fans sowie auch Classic/Southern-Rockern, sollte die JIMI BARBIANI BAND auf jedem Einkaufszettel stehen, denn hier wird mit viel Herz und Gefühl gerockt. Jimi Barbiani muss zum Glück nie zeigen, was für ein toller Gitarrist er ist, und übertreibt es somit auch nie mit seinen genialen Soli.










Jimi Barbiani Band-Ten O'Clock Train-Fiamene Fest 2012

Jimi Barbiani & Eric Sardinas Band

Jimi Barbiani Band-Hey Joe 

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Sugar Ray Norcia

 

Sugar Ray & the Bluetones

 

 http://www.sugarrayandthebluetones.com/

 



Sugar Ray Norcia (* in Stonington, Connecticut) ist ein US-amerikanischer Blues-Sänger und Mundharmonikaspieler.
Ray Norcia begann auf der Highschool mit dem Mundharmonikaspiel. Nachdem er nach Providence übergesiedelt war, gründete er die Bluetones, eine Gruppe, die in lokalen Klubs auftrat, aber auch als Band für Künstler auf Tournee spielte (z. B. Big Walter Horton, Big Mama Thornton, Big Joe Turner und Roosevelt Sykes).
Zwischen 1982 und 1991 nahm er als Solokünstler verschiedene Alben für Rounder und Bullseye auf. 1991 wurde er Sänger von Roomful of Blues, mit denen er drei Alben aufnahm und intensiv tourte. 1998 verließ er die Band und nahm Sweet & Swingin’ auf. U. a. spielte er auch auf der für den Grammy nominierten CD Superharps, gemeinsam mit James Cotton, Billy Branch und Charlie Musselwhite. 2007 nahm er mit den Bluetones seine bisher letzte CD auf.


Sugar Ray Norcia (born Raymond Alan Norcia, June 6, 1954, Stonington, Connecticut, United States)[2] is an American electric and soul blues singer and harmonica player. He is best known for his work with his backing band, The Bluetones, with whom he has released seven albums since 1980.
Norcia started to play his harmonica based blues at high school. Once Norcia had relocated to Providence, Rhode Island, he formed the Bluetones which secured a residence as the house band at a local nightclub. They backed touring acts, such as Big Walter Horton, Big Mama Thornton, Big Joe Turner and Roosevelt Sykes in nearby clubs. During the latter part of the 1970s, the band backed Ronnie Earl before he departed to join Roomful of Blues.[3]
Norcia's solo recordings included the EPs Sugar Ray and the Bluetones (1979); Ronnie Earl and the Broadcasters featuring the Sensational Sugar Ray (1982), plus a couple of releases on Rounder Records, Knockout (1989) and Don't Stand In My Way (1991). Don't Stand In My Way was the first release by the Bullseye Blues label. The Bluetones also backed Miki Honeycutt on her initial album, Soul Deep.[3]
In 1991 Norcia himself joined Roomful of Blues as their lead vocalist.[4] They issued three albums with Norcia and undertook extensive touring duties. Norcia also undertook work away from the group. He appeared on a Bullseye Blues album from trombonist Porky Cohen, Rhythm and Bones, (1996) and on the LP Little Anthony and Sugar Ray: Take It From Me, (1994).[3] Also in 1994 Norcia appeared on Otis Grand's Nothing Else Matters album.[5]
In 1998 Norcia exited from Roomful of Blues, and issued Sweet & Swingin', which featured songs written by Hank Williams, Arthur Alexander and Big Walter Horton; plus a guest appearance from The Jordanaires. In 1999 Norcia participated with James Cotton, Billy Branch and Charlie Musselwhite, on the Grammy Award nominated album, Superharps.[3]
More recently, Norcia contributed his harmonica playing on records by Pinetop Perkins and Doug James, in addition to touring along with the 'Sugar Ray Norcia Big Band'.[3]
In June 2007, Sugar Ray and the Bluetones released their seventh studio album, My Life, My
Friends, My Music on Severn Records.

 Evening      Sugar Ray & the Bluetones (Künstler) | Format: Audio CD 

http://www.amazon.de/Evening-Sugar-Ray-Bluetones/dp/B005G82LJY/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1392821357&sr=1-1&keywords=sugar+ray+and+the+bluetones



Sugar Ray Norcia gehört zweifelsfrei zu den besten Sängern und Harpspielern unserer Tage.
Seit den 70er Jahren ist Sugar Ray Norcia professioneller Musiker und im Jahre 1997 tat er sich mit einem Gitarristen zusammen, der für viele Gitarristen heute ein großes Vorbild ist: Ronnie Earl.
SRN war der Lead-Sänger bei Ronnie Earl und schrieb etliche Songs für zahlreiche Alben von Ronnie Earl. Sie gründeten die Band Sugar Ray & The Bluetones. Und in den ganz frühen Jahren war es nicht ganz unüblich, das SR & The Bluetones als Backingband für Musiker wie Otis Rush, Roosevelt Sykes, J.B. Hutto, Joe Turner und Big Walter Horton zu erleben war.
12 Jahre war die Band zusammen. Sie veröffentlichten die Alben "Knockout" und "Don`t stand in My Way". Unter anderem entstand auch eine Live CD mit Big Walter Horton : "Little Boy Blue".
2001 wurde Sugar Ray Norcia Sänger und Frontmann der Band Roomful of Blues. 200 Auftritte im Jahr und zahlreiche Nominierungen der wichtigsten BluesPreise brachten dieser Band den nötigen Ruhm.
Harper dieser Tage kommen um Sugar Ray nicht herum. Das wäre so, als würde man fragen, wer Kim Wilson sei.
Im Jahre 2001 gab es eine Wiederbelebung der Sugar Ray & The Bluetones Band mit Kid Bangham an der Gitarre. 2003 kam Monster Mike Welch dazu. Mit diesem jungen und fetzigen Gitarristen ist Sugar Ray jetzt wieder auf Europa-Tournee.



Sugar Ray and the Bluetones 

 

Sugar Ray & The Bluetones - My Younger Days 

 

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Zum heutigen Schluss noch etwas ganz Grosses

 

Heritage Blues Orchestra 

HBO

 

http://www.heritagebluesorchestra.com/index.php 

 

https://www.facebook.com/heritagebluesorchestra 

 

 

Bill Sims, Jr.
Born into and raised by a sharecropping family in rural Georgia, vocalist and multi- instrumentalist Bill Sims Jr. is an internationally respected master of the blues. He began playing piano at age four and by fourteen he was playing professionally in a rhythm and blues group. A Warner Bros. recording artist, Mr. Sims is also an accomplished musical director and has lent his talents to many theater and film productions in New York and the United States. His film credits include Lackawanna Blues, Miss Ruby's House, American Gangster, and the recent Cadillac Records. He was also the subject of a critically acclaimed PBS documentary, An American Love Story, in 1999. Mr Sims currently lives in NYC where he mentors a new generation of blues and roots musicians.
 
Chaney Sims
A native New Yorker and the descendant of music makers from Georgia, Florida and Ohio, Chaney’s voice is steeped in field hollers, work songs, spirituals, blues, soul and R&B. She is dedicated to sharing the significance of these unique art forms; exploring their influence on her voice as a queer woman of color; and revealing a broad spectrum of the blues, roots music and the American songbook. Chaney has performed at venues around the world including: Rhino Jazz Festival, Aulnay All Blues, The Blue Note, Joe's Pub and Terra Blues. She has also had the privilege of sharing the stage with some of her mentors and muses including: her father Bill Sims Jr., the late Odetta, Phylicia Rashad, recording legend Bernard "Pretty" Purdie, Guy Davis, Staceyann Chin, Climbing Poetree and Ganessa James.
 
Junior Mack
A self-taught musician, Junior Mack is a gifted vocalist and guitarist. He has been playing since the age of nine and is equally at ease playing acoustic and electric styles. Junior started out on the guitar playing gospel - his road map being the early music of the Five Blind Boys Of Alabama with George Scott, Linwood Hargrove with the Swan Silvertones, Pops Staples of the Staple Singers, and the great Howard Carroll of the Dixie Humming-birds. His other influences are the country blues of Lightnin' Hopkins and the big city blues of Freddie King and B.B. King. Junior Mack has worked and collaborated with many major American recording artists including: Jaimoe's Jasssz Band, The Allman Brothers Band, Derek Trucks, Robert Randolph, Dickey Betts, Chaka Khan, Magic Slim, Joe Louis Walker, Honeyboy Edwards, Phillip Walker, Lucky Peterson, Eddie Kirkland, Jeff Healy and others.
 
Bruno Wilhelm
Placing the human factor at the heart of it all, and using music as a bridge between language and culture are the priorities of this highly-respected saxophonist, arranger and composer. At home in the jazz idiom, Bruno Wilhelm is a seasoned bandleader composer and arranger. He has led numerous original projects in straight-ahead and avant-garde Jazz. He composes and arranges for instrumentalists and vocalists across the musical spectrum including World, Hip-Hop and Rap as well as for theater and dance performance artists. He has also composed and played with various african artists in Western and Central Africa, and has worked as an arranger in classical music. He has collaborated with artists such as David Liebman, Chico Freeman, National Jazz Orchestra of France, Jean-Marc Padovani, Louis Sclavis and many others.
 
Vincent Bucher
At the age of sixteen, Vincent Bucher learned to play the harmonica. He was discovered playing in the Paris Metro by American master harmonica player Sugar Blue, who encourages him to play professionally. Vincent is quickly recognized as a harp player of extraordinary talent and begins accompanying blues greats including: Louisiana Red, Jimmy Johnson, Sonny Rhodes and many others. He records with French blues stars Bill Deraime and Patrick Verbeke, as well as pop and rock music star CharlElie Couture. For two decades, he led his own groups, and played extensively with Blues, Roots and World artists throughout Europe, Africa and the United States. More recently, Vincent toured with his own group as well as with the Franco-Malgache artist Tao Ravao, the Legendary Malian singer-guitarist Boubacar Traoré and other notable African musicians. Considered one of the most accomplished harmonica players anywhere, he is a singer, composer, songwriter and arranger who uses his unique versatility and experience to explore the kinship between African music and the Blues.
 
Kenny ''Beedy-Eyes'' Smith
Grammy-Award winning drummer, Kenny is widely considered the top Chicago-blues drummer on the scene today. He is the son of legendary ex-Muddy Waters drum man Willie “Big Eyes’’ Smith. He is currently the most sought-after blues session drummer in the Windy City. Some of his recording credits—over 50 albums—and touring engagements include Pinetop Perkins, Homesick James, Buddy Guy, Chicago Blues: A Living History, Honeyboy Edwards, Henry Townsend, Jody Williams, Big Jack Johnson, Aaron Burton, Lurrie Bell, Dave Myers, Kim Wilson, Paul deLay, Junior Wells, the Legendary Blues Band and many others. Kenny's talents as a drummer are not restricted to any one style of music—he is equally as comfortable in other musical genres including R&B, Soul, Jazz. 

 And Still I Rise   The Heritage Orchestra | Format: Audio CD 





Diese Combo muss man auf dem Notizzettel haben. Heritage Blues Orchestra (HBO)... "And Still I Rise"... ein Debütalbum, bei dem man spitze Ohren bekommt. Das Booklet ist ein Poster (27 x 47 cm) und auf der einen Seite stehen in großen Buchstaben folgende Begriffe und Namen: Son House, New Orleans, Blues, Debussy, Africa, Field Hollers, Duke Ellington, Mississippi Delta, Spirituals, Nina Simone, Kansas City, Work Songs, Count Basie, Hill Country, Jazz, Ravel, Highway 61, Gospel. Die zwölf Songs, wovon die Hälfte Traditionals sind, treffen in ihrer unterschiedlichen Stimmung genau den Kern der Liste. Nicht nur "Clarksdale Moan" (Son House), Muddy Waters' "Catfish Blues", "Go Down Hannah" (Leadbelly) oder Eric Bibbs "Don't Ever Let Nobody Drag Your Spirit Down" sorgen für verdammt viel positive Stimmung vor den Boxen.
Die Band und ihr Debütalbum sind der Hammer! Die Art und Weise, wie das Heritage Blues Orchestra (welch ein treffender Bandname) Vergangenheit und Gegenwart in ihrer Musik zu einem persönlichen Stil vermengen, macht ihnen so schnell niemand nach.
Bill Sims, Jr., seine Tochter Chaney Sims, Junior Mack, Vincent Bucher, Kenny 'Beedy Eyes' Smith und Bruno Wilhem schlüpften nicht erst für dieses Projekt aus dem Blues-Ei. Künstler oder Bands wie die Allman Brothers, Guy Davis, Gov't Mule, Jeff Healey,
David 'Honeyboy' Edwards, Junior Wells, Eddie Kirkland, David Liebman, National Jazz Orchestra Of France, Odetta, Robert Randolph, Pinetop Perkins, Tao Ravao, Boubacar Traoré, Derek Trucks, Joe Louis Walker oder Kim Wilson stehen auf ihren Visitenkarten.
Sind die Holz- und Blechbläser am Start, kommt Bruno Wilhelms Jazz-Ader zum Vorschein. Er spielt nicht nur Tenorsaxofon, sondern ist auch für die Horn-Arrangements zuständig. Gewagt ist das Unternehmen, einen Song wie "C-Line Woman" anzugehen, den man wohl in allererster Linie von Nina Simone kennt. Chaney Sims singt über einem treibenden Beat und Tuba-Begleitung. Das Stück ist eines der mit vielen Highlights gespickten Scheibe.
"Clarksdale Moan" kommt natürlich direkt aus dem Mississippi-Delta und hier ist neben der Brass-Section auch Vincent Bucher an der Harp mit von der Partie. Sein kleines Instrument passt als Kontrast perfekt zu den Bläsern. Larry Skoller hat die CD produziert und spielt in "Big-Legged Woman" als Gast ebenfalls die Mundharmonika. Herrlich, wie man dieser Nummer über die Bläser New Orleans-Feeling einhaucht. "Catfish Blues"... da fällt einem natürlich direkt die Band Taste ein. Okay, andere haben diese Nummer auch im Köcher, aber die Gruppe um Rory Gallagher kam mir als erstes in den Sinn. Brillant, was HBO aus der McKinley Morganfield-Komposition gemacht hat. Man könnte hier glatt von einer sehr jazzigen Nummer sprechen und dazu serviert uns Willie 'Big Eye' Smiths Sohn Kenny ein entfesseltes Schlagzeug-Fundament. Vincent Bucher steht ihm in seinem Solo in nichts nach. Großzügig kann diese Gruppe doch glatt auf einen Bassisten verzichten.
Hier und da vergoldet man die Musik mit der akustischen Gitarre oder setzt wie zum Beispiel in "Get Right Church" das Bottleneck ein. Super! Der Boogie regiert in Eric Bibbs "Don't Ever Let Nobody Drag Your Spirit Down" und von den Bläsern Bruno Wilhem, Kenny Rampton, Steve Wiseman sowie Clark Gayton, der Posaune, Sousafon und Tuba spielt, kann man einfach nicht genug bekommen. Mal sanft, mal fetzig sorgen sie für eine Fülle von Überraschungen.
Singen können sie alle und ganz besonders in "Levee Camp Holler" stellen dies die Protagonisten unter Beweis. Dieser Track ist rein a cappella arrangiert. So besorgen einem selbst zwei Minuten Gänsehaut. "Hard Times" avanciert zum krönenden Abschluss der Platte. Was als akustischer Country Blues mit Chaney Sims am Gesangsmikrofon losgeht, entwickelt sich zu einem einfühlsamen Jazz-Intermezzo, um Uptempo und mit afrikanischen Wurzeln zu enden.
Beim Heritage Blues Orchestra und "And Still I Rise" zeigen beide Daumen nach oben. Mehr habe ich leider nicht, aber bestimmt wird der eine oder andere Blues-Fan unter unseren Lesern noch einen beisteuern. Noch so ein Album der Band und die Tipp-Grafik wird scharf gemacht.
Line-up:
Chaney Sims (vocals, handclaps)
Bill Sims, Jr. (vocals, electric guitar, electric slide guitar, Dobro)
Vincent Bucher (harmonica)
Kenny 'Beedy Eyes' Smith (drums, percussion)
Matthew Skoller (harmonica - #3)
Bruno Wilhelm (tenor saxophone)
Kenny Rampton (1st trumpet)
Steve Wiseman (2nd trumpet)
Clark Cayton (trombone, sousaphone, tuba)



Heritage Blues Orchestra, Official Video - Get Right Church

Heritage Blues Orchestra "Clarksdale Moan ~ C-Line Woman ~ Catfish Blues" 

 

Heritage Blues Orchestra "Clarksdale Moan ~ C-Line Woman ~ Catfish Blues"

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